Monday, May 30, 2011

Marah: Emosi yang berapi

Grrr....!!  Marah,marah,marah.!!


Satu daripada emosi yang jarang benar melekat di badan saya. Sekalipun saya marah, tak akan ada orang tahu. Kalau saya marah, hampir tiada orang sekeliling yang akan menerima tempias kemarahan saya. (‘hampir’?, ok, maknanya akan ada juga yang terkena, TAPI akan cuba dielakkan) Saya lebih suka simpan sendiri kalau saya marah. (sebab itu muka jadi merah, urat rasa tegang, tangan terketar-ketar,dada jadi sesak...bahaya ni) Malah, salah satu hadis daripada hadis 40, ketika ada seorang pemuda yang meminta wasiat atau pengajaran daripada Rasulullah SAW, baginda bagi satu je nasihat yang ringkas namun tegas iaitu,

“Janganlah engkau marah”. (dan mengulanginya beberapa kali) –hadis riwayat Bukhari-

Dalam usaha mengikut nasihat baginda, adalah sesuatu yang dibuat untuk menghilangkan kemarahan tersebut. Marah tidak boleh disimpan lama-lama. Nanti ‘meletup’,susah diri, susah orang sekeliling. Dalam konteks lain, tak boleh kalau tak marah sebab memang perasaan marah ialah tabiat manusia yang tak dapat dihapuskan. Apa yang boleh dibuat ialah kawal kemarahan tersebut. Bagi saya pula, semasa marah, secara tak sedar saya akan

Lempar telefon. (sesuatu yang mula saya praktikkan sejak saya rasa nak beli telefon baru), perlakuan yang merugikan, kerana baru tadi saya lempar telefon saya dan telefon tu masih tak dapat digunakan. =’( (eh? Dah boleh beli telefon baru la ni maknanya?)

kemudian, menangis, air mata yang keluar masa ni ialah air mata yang keluar untuk menahan kemarahan, lagi baik buat macam ni daripada pergi pukul orang yang berkenaan (isy, jangan dibuat!)

mood bercakap hilang serta merta (sesiapa tegur akan dapat balasan yang dingin, huh)

ambil wuduk, istighfar. Astaghfirullahal’azim..(ingat Allah), kalu boleh mandi terus. Marah dari syaitan. Syaitan dari api. Nak padamkan api, kena guna air.

muhasabah diri. Interview diri sendiri, kenapa saya marah? Layakkah saya marah? Tenangkan diri.
Abu Dzar al Ghifari berkata : Rasulullah pernah berkata kepada kami, “Apabila marah seorang kamu yang sedang berdiri, maka hendaklah dia duduk untuk menghilangkan kemarahannya. Kalau masih belum juga hilang, maka hendaklah dia berbaring”
Kalau tak hilang juga, baik tidur je. Nanti bangun, lupa semua.

Terfikir juga, kenapa saya tulis macam ini. Sebab saya marah? Memang saya sedang marahkan seseorang. Alhamdulillah, marah itu hanya sementara. Just forgive and forget. Saya harapkan kemaafan dari semua, dan saya sentiasa maafkan kalian. Tapi, walaupun memberi kemaafan itu senang, jangan fikir saya boleh melupakannya sesenang minum air teh o. (Macam ayat membunuh je ni..eh, tak..)
Jangan biarkan syaitan merajai hati kita dengan membuat kita marah. Syaitan sangat suka kita marah. Berfikir dengan waras dan jangan buat tindakan yang boleh memakan diri. Jiwa yang tenang datang dari akal yang sihat.
Hidup kena ada matlamat.

Rujukan: Mustapha Abdul Rahman, Hadith 40 (Terjemahan dan syarahnya)  

Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru: Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara

Wow! Rasa macam best je. Mungkin sebab dah lepas satu beban yang rasanya taklah berat sangat tapi sebab nama dia “assignment”. Rasa sangat lega.

Ok, satu lagi sebab ialah esok Hari Guru ataupun Teacher’s Day. Tiap-tiap tahun Malaysia sambut Hari Guru pada 16 Mei. Saya tidak pasti jika ada negara lain yang menyambut hari guru. Setakat ini dalam pengetahuan saya, tidak pernah lagi ada negara lain yang sambut hari guru.(kalau ada bagitau saya ye.)
Jadi, apa kaitan hari guru dengan saya? Ada kaitannya. Kaitannya sebab saya pergi sekolah dan di sekolah saya belajar daripada guru-guru. Sejak dari tadika sudah ada guru yang mengajar. Kalau nak kira berapa ramai guru yang mengajar sepanjang persekolahan (tak termasuk pergi tuisyen merata-rata), memang ramai guru yang dah mengajar saya.

Pekerjaan sebagai guru nampak senang. Masuk kelas, mengajar, keluar. Mungkin itulah kerja guru pada pandangan seseorang yang tidak pernah berpengalaman sendiri dalam bidang ini. Hakikatnya, kerja guru lebih daripada itu.
Walaubagaimanapun, kerja guru bagi saya adalah paling susah tetapi mulia. Tambahan lagi guru sekolah rendah kerana  selain ibu bapa, guru orang kedua yang bertanggungjawab mencorakkan generasi masa depan. Kanak-kanak pada umur sekolah rendah mudah meyerap segala input yang mereka dapat pada waktu ini. Manakala pelajar sekolah menengah pula masih tercari-cari identity diri mereka dan suka mencuba sesuatu yang baru. Sekolah antara tempat bagi mereka dapat pengalaman daripada suasana sekeliling mereka.
Dalam silibus di sekolah, bukan pengetahuan akademik saja yang harus diajar oleh guru. Mereka juga perlu menyelitkan nilai-nilai murni dalam pembelajaran. Sebab tu cikgu selalu pesan, hormat mak ayahlah, salam mak ayah sebelum pergi sekolahlah, baca doa sebelum makanlah, sembahyang jangan tinggal, senyum selalu dan nasihat-nasihat lain. Kalau diikutkan, tak perlu seorang guru pesan macam tu. Tak ada dalam silibus pun. Tapi, itulah antara tanggungjawab seorang guru terhadap murid-murid mereka.
Besar tanggungjawab tu. Kalau jadi apa-apa yang tak elok kepada mereka pada masa hadapan, guru pun kena tanggung saham perbuatan mereka. (isy, sampai ke situ pulak)
Hormatilah guru-guru anda. Ada  masanya nanti kita akan gunakan ilmu yang diberi oleh guru-guru  kita untuk kebaikan.

Dengan ini, saya ucapkan SELAMAT HARI GURU kepada guru-guru saya di Taski Al-Ain, SK Tanah Merah, SK Pusat Jerteh dan SMK Tengku Mahmud dan pensyarah-pensyarah yang sedang mengajar saya sekarang. Berkatilah ilmu yang telah dicurahkan. Akan saya gunakan sebaik-baiknya segala ilmu yang saya peroleh selama saya hidup ni..InsyaAllah.

Tema hari guru 2011: Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.

Tuesday, May 10, 2011

Saya dipengaruh rakan sebaya.

Kenapa saya cakap dalam entry lepas saya rindu sekolah? Sekolah adalah tempat yang paling banyak kita dapat kawan. Mungkin juga paling banyak kita dapat musuh (isy, mintak jauh). Kebanyakan daripada kita rapat dengan kawan-kawan lebih daripada rapat dengan ibu bapa. Itu yang jadi factor pengaruh rakan sebaya.
Pernah dengar tak pengaruh rakan sebaya? (Ummi saya cikgu kaunseling, kerap juga lah saya dengar dan saya baca)
Macam formal sangat la pulak intro kat atas. Sebenarnya saya pun dah terkena bahang pengaruh rakan sebaya ni. Alhamdulillah, bukannya pengaruh yang tak elok.
Saya mula terpengaruh untuk meminati lagu-lagu orang putih daripada rakan-rakan sekelas. Dan yang paling famous sekarang, saya disogokkan dengan lagu-lagu Bruno Mars. Talking to The Moon , Grenade , No Promises dan lain-lain. (Muzik latar: Bruno Mars: Marry you)
Bukannya saya benci lagu-lagu bahasa penjajah tu. Malahan, saya memang  pelajar jurusan bahasa inggeris.  Cuma saya rasa dilalaikan apabila saya terbuai dalam lagu-lagu sebegitu.

I used to like nasyid songs which I think are really tranquil to be listened to. (ceh, dah keluar dah bahasa penjajah)
 Nasib baik, minat saya terhadap lagu nasyid tak pernah berubah, Cuma saya telah pun menambahkan folder lagu dengan lagu-lagu yang melalaikan.
Mulanya, saya ingat pengaruh rakan sebaya tu memang tak akan berlaku kepada saya. Tapi itulah, dah memang betullah kajian yang ahli-ahli psikologi dah buat tu.
Apa yang boleh kita buat?
Kita hanya perlu berhati-hati memilih rakan. Tetapkan pendirian. Hidup ni kena ada matlamat. InsyaAllah..

Monday, May 9, 2011

Belajar dulu, sekolah sangat best.


Nasi lagi..?? tak.tak. sebenarnya tu hanyalah antara menu harian saya selama tidak lagi belajar di alam menengah. Maksudnya selama berada di kampus.

Sudah hampir 2 semester yakni hampir setahun saya tinggalkan alam persekolahan.
Bukan senang nak tinggalkan alam persekolahan.(lama kot alam sekolah)

Pernah saya tengok satu VCD belajar untuk kanak-kanak, tajuk “pekerjaan”.  Semuanya budak tadika. (sebab VCD tu memang untuk budak tadika, dan saya masih tengok walaupun masa tu saya di sekolah menengah)
Beberapa orang murid dari Tadika Pelangi skip kelas sebab bosan.(budak tadika tu..kecik2 dah pandai)

Murid 1: Saya dah bosan pergi sekolah, saya nak cepat besar, saya nak jadi doctor (suara Nobita)
Murid 2: Saya pun. Saya pula nak jadi tkang jahit. Tak perlu lah saya ke sekolah lagi.
Murid 3: Tapi, ayah saya cakap, kalau nak bekerja, kita kena pergi sekolah selama 10 tahun…!! (sambil menunjukkan kesepuluh-sepuluh jari dan membulatkan mata)
Murid 1,2 : Wahh..! lamanya.
Mereka semua pun jalan ke belakang sekolah diaorang dan jumpa satu perigi permintaan (wishing well) dan minta apa yang dihajatkan tadi .
Semua murid-murid tu jatuhkan syiling ke dalam perigi dan asap tebal muncul (terbatuk-batuklah mereka terutama yang ada asma tu)
Tiba-tiba suasana berubah. murid-murid tadi siap berpakaian seperti pekerjaan yang mereka hajatkan dan berada di tempat kerja masing2.
Murid 1 jadi doctor dan murid 2 jadi tukang jahit. Sama juga dengan murid-murid lain. Mereka berada di tempat kerja masing-masing.
Tapi ada satu yang tak berubah. Usia mereka. Mereka masih kanak-kanak tadika walaupun dah bekerja (ni macam main kahwin-kahwin masa kecik dulu lah..eh ada kaitan?)
Walaubagaimanapun, mereka gembira sebab dapat apa yang dihajatkan. Tetapi….

Situasi 1, Murid 1, hospital.
Seorang pesakit datang.
Saya takut darah
Murid 1: awak sakit apa?
Pesakit:Jari saya tercucuk paku. Sakit.( menunjukkan jari yang penuh darah)
Murid 1: Argh.. saya takut darah.! (bangun dan lari)

Situasi 2, Murid 2, kedai jahit.
(leka menjahit baju)
Murid 2: Dah pun siap, cuba awak pakai.
Pelanggan menyarungkan baju panas yang baru siap dijahit. Malangnya, lengan baju tersebut berlainan panjangnya. Pelanggan tersebut marah dan melemparkan baju ke lantai.
Murid 2: (terkesima)

Wooshh..Ribut taufan muncul dan
Semua jadi normal balik
Dengan muka ketakutan,
Murid 1 : Saya tak nak bekerja buat masa ni. Saya akan belajar bersungguh untuk jadi doctor yang berjaya dan berani
Murid 2: Saya pun nak pergi sekolah dan habiskan 10 tahun persekolahan untuk jad tukang jahit yang betul2 pandai menjahit
Semua murid tadi balik ke sekolah dan meminta maaf kepada cikgu mereka sebab dah ponteng.

Sebenarnya situasi tadi adalah untuk mengajar kanak-kanak mengenai jenis-jenis pekerjaan yang memang ada dalam silibus. 
Hakikatnya, apa yang tersirat daripada cerita di atas.

  1. Berhati-hati dengan apa yang dihajatkan kerana kita mungkin akan dapat apa yang kita hajatkan tu. 
  2. Untuk buat apa-apa pun kita kena ada ilmu dulu.
  3.  Untuk dapat ilmu tu, kita kena belajar.
  4. Untuk belajar, kita kena ada cikgu/tok guru/sensei etc.
  5. Belajar di sekolah sangat best, jangan sia-siakan masa berada di sekolah, anda akan menyesal kemudian. (nanti mula lah rindu menerpa ke lubuk hati dan sibuk-sibuk nak buat reunion(sedihnya tak dapat pergi reunion sekolah nanti..huhu))
Rindu sekolahku

Saturday, May 7, 2011

Nasi yang Menangis-Jangan Membazir

Kenyangya.. nasi masih  banyak tapi saya dah kenyang.


Itulah,nafsu makan terlampau tinggi. Tadi dah kenyang dengan nasi himpit, makan pula nasi lemak. Dah la sebelum tu dah makan roti canai.
Habis tu macam mana dengan nasi ni.? Hmm.. Tong sampahlah destinasinya selepas ni. Confirm.Membazir ya di situ.


Tengok nasi yang tak habis ni, ada cerita pasal nasi “menangis”. (Personafikasi digunakan). Pasal nasi yang dibazirkan dan dibuang, maka ia menangis sebab kena buang. (Aikk..!Kalau buang anak betullah anak tu menangis, ni nasi..hm..). Sabar, ni cerita dari orang tua-tua. Biasalah ada dongengnya.
Gadis ni anak orang kaya, jadi biasa dengan kehidupan mewah. Baju mewah, bilik mewah , makan pun mewah. Selalunya dia suka bazirkan makanan sebab dah banyak sangat lauk-pauk tiap kali dia makan. Nasi yang tak habis tu dibuang ikut tingkap je. Mana nak abis kalau satu meja 4m×2m tu penuh dengan macam-macam jenis makanan (hiperbola la pulak..ok,fine).
Satu hari, dia dengar ada suara menangis mendayu-dayu je. Suara tu datang dari luar tingkap yang selalu dia buang nasi yang tak habis tu. Rupanya nasi yang selalu dia buang tu menangis. Nasi tu sedih sebab gadis tu tak makan dia. Nasi tu pun takut duk luar. Dia nak dimakan oleh manusia.( Isy..cam takut je kalau  nasi menangis). Lepas tu dia dah tak membazir dah. Makan pun sekadar yang dia mampu habiskan je.
Baguslah tu. Dia berubah..

Tapi nasi ni..siapa nak habiskan..??