Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 11, 2012

Menghilangkan homesick, is sick.

Ummi dan Abah sangat mementingkan pelajaran, garang dan kadang-kadang menakutkan. Rotan sentiasa di tangan tapi jarang mengenai kulit dan badan kami. Tapi sekali kena, ...menangis kau,nasib tak lari dari rumah. Enam anak-anaknya tiada satu pun yang terlepas daripada rotan "puaka" itu. Sorok rotan lama,beli rotan baru..Yah, bertambahlah koleksi rotan dalam rumah dan lagi senanglah kerja-kerja merotan daripada ummi dan abah. Buat salah sangat, kena lah. Dan itu adalah bayangan imbas kembali saat saya dan adik beradik masa kecil. Daripada ummi dan abah berdua, jadi bertiga, berempat dan seterusnya cukup lapan ahli keluarga saya. Bilangan ahli keluarga yang agak besar cukup untuk memberikan reaksi muka terkejut kepada rakan-rakan yang bertanya bilangan ahli keluarga saya. Ketika itu, saya pun hairan kenapa keluarga orang lain boleh ada bilangan yang sedikit sahaja.


Masa bergerak dan terus bergerak dan sekarang pun dah tahun 2012 Masihi, 1433 Hijrah. Daripada lapan orang yang menghuni rumah, seorang demi seorang keluar tinggal di asrama, sambung belajar. Daripada lapan orang, jadi tujuh, enam, lima, empat, tiga, dan dua.. Tinggal dua orang saja menunggu kami pulang..Aduhai..


Walaupun teknologi makin canggih, komunikasi masih berlaku, penyampaian maklumat masih boleh sampai, namun berhubung melalui teknologi tidak sama dengan face to face. Aura tu kurang sampai.
okay, sebenarnya saya dah homesick..
Tak sabar tunggu masanya apabila kami berLAPAN dapat berkumpul lagi..InsyaAllah.


Hidup kena ada matlamat.

No comments:

Post a Comment